Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Grafik Pavel Mašín a UX&CRO summit 2017: Ztráta času, nebo skvělá akce?

  • Pavel Mašín
  • 16. 5. 2017
Grafik Pavel  Mašín a UX&CRO summit 2017: Ztráta času, nebo skvělá akce?

Na sklonku dubna proběhla v Praze významná akce zaměřená na UX design a CRO optimalizaci konverzního poměru. UX&CRO 2017, jak se konference oficiálně jmenuje, jsem si rozhodně nemohl nechat ujít. K návštěvě lákal už pouhý podtitul "Přijďte se přesvědčit, že to děláte správně, a naučit se nové praktické věci" a chladným mě nenechal ani program s osmi zajímavými přednáškami. Pěkné a inspirativní prostory francouzského institutu, kde se summit konal, byly třešničkou na dortu.

Pár řádků k průběhu konference

Jak už jsem zmínil, jednodenní akce nabízela celkem 8 zajímavých přednášek. Každá probíhala příjemných 45 minut - adekvátní čas, kdy je člověk schopen všechno vnímat a informace rychle vstřebat. Začínalo se obecným představením pojmů v UX, následovalo A/B testování, zastavili jsme se i u důležitého tématu ohledně rychlosti načítání stránek a analýzy zahraničního trhu. Nechyběly ovšem ani velice zajímavé osobní zkušenosti - designerův pohled na byznys a redesign v praxi pro opravdu velkou společnost Heuréka.cz.

Přednášky prokládaly krátké pauzy, takže sucho v krku nehrozilo. A prázdný žaludek také ne - jídlo tam bylo opravdu super! Navíc jsem mohl diskutovat nejen s ochotnými přednášejícími, ale i s ostatními účastníky, což je na konferencích nejlepší. Osobní zkušenosti s designem a různé náhledy “na věc” jsou na podobných akcích tím nejhodnotnějším artiklem.

Přednášky - stály za to?

Žádná z 8 přednášek nebyla špatná, rád bych se ale pozastavil jen u těch, které mě zaujaly nejvíce.

Michael Repetný - Videozáznamy návštěvníků a heatmapy

Zajímavá a vtipně podaná přednáška o klasických úskalích heatmap a jiných sledovacích zařízení. Z této přednášky si odnáším nejen, které nástroje hledat a používat, ale také, JAK je používat a do jaké míry se mohu spolehnout na výsledky. Ne vždy je totiž dobré, jim dávat přílišnou váhu. Dozvěděl jsem se například, že měřením/sledováním se má smysl zabývat až několik týdnů po provedení změny na webu. Uživatelé si na vše zvykají a je důležité aby nevěděli, že jsou sledováni, což nám právě tyto nástroje, na rozdíl od osobních rozhovorů s uživateli, umožňují. Dále přednášející připravil své desatero pro analýzu videozáznamů, které hodlám dodržovat.

Martin Michálek - Jak můžete pomoci rychlému načtení webu?

Přednáška, která mi ukázala, jak může zdánlivá "maličkost", jako je rychlost webu, odradit návštěvníka/zákazníka a okamžitě ho uvrhnout do náruče konkurence. Rychlost webu je velice důležitá. Nejen, že si rychlým webem nenaštvete uživatele, ale také vám okamžitě klesne bounce rate. Kromě běžných způsobů zlepšení odezvy webu v podobě snížení celkového objemu, ekonomického nakládání s velikostmi obrázků, vypínání měřicích skriptů, které snižují rychlost atd., přednášející upozornil i na zajímavější řešení, jako je rozložení načítání tak, aby uživatel neviděl "bílou obrazovku" a věděl, že načítáme. V optimalizaci tohoto řešení nám pomůže sestavení filmu. Jde o po sobě jdoucí screenshoty, které ukazují, co vidí uživatel sekundu po sekundě.

Tomáš Bártek z vašečočky.cz

Tomáš mluvil o expanzi e-shopů do ostatních států. Bylo zajímavé poslouchat, co musí řešit - od úsměvných maličkostí až po obrovské problémy spojené s odlišnými legislativami atp. Pro UX jsem si z toho ale odnesl hlavně to, že každý národ je jiný a může na stejném webu nebo se stejnou aplikací zacházet úplně odlišně. Kromě jasných věcí, které jsou vždy kulturně podmíněné, jako např. z které strany prohlížíme web, jsem se dozvěděl, že v různých státech mají různé detailnější a nečekané zvyklosti prezentování zboží. A tak například u designování detailu produktu pro Anglii nebo Španělsko nemusí platit u nás zažitá pravidla. Zkrátka jiný kraj, jiný mrav.

Zaujalo mě: "Pokud jste navrhli web tak, aby pasoval na míru průměrnému uživateli, zjistíte nakonec, že nepasuje nikomu."

Dále byl super Marek Brumlich z Heuréky, který mluvil o jejich redesignu, jak moc to má takto velká společnost složité. A Michal Voják, autor nové aplikace pro Komerční banku. U posledního zmiňovaného musím vyzvednout především odhalení konkrétních příkladů - které ikonky a prvky v aplikaci fungovaly nebo nefungovaly a proč.

Finální verdikt: Snad se dočkáme pokračování i za rok

Celá akce byla perfektně organizovaná, časy odpovídaly programu, všechno bylo jasné, přednášející milí, témata přednášek zajímavá - prostě paráda. Každý účastník obdržel i papírového a velmi praktického průvodce konferencí, který obsahuje to nejdůležitější, co na přednáškách zaznělo. Určitě se nejedná o brožuru na jedno použití, informace v ní využiji i při další práci. Kouknout můžu i do videí, ke kterým mám díky účasti na UX&CRO summitu přístup.

Nevím, jestli bude další ročník, ale pokud ano, určitě ho doporučuji navštívit. Já sám bych summit navštívil znovu, jestliže by byl program stejně atraktivní jako letos.

Akce je vhodná pro grafiky, kteří se chtějí stát třeba webdesignery nebo chtějí porozumět UX. Na své si ovšem přijdou i zkušení UXáci, specialisté, kteří třeba mapují uživatele a cílové skupiny nebo analyzují weby a samozřejmě i snaživí majitelé e-shopů mající chuť (a čas) vědět víc.

Autor

Míša Koutná

Míša Koutná

Vrchní psavec, klávesnicový dravec

Písmenka, ta jsou její! Pěkně si s nimi hrát, ostatních se ptát, pro vás všechno psát a občas si i rýmovat. Oficiálně je copywriterka, ale to zní tak suše! A ona nerada suché znění. Takže o ní mluvme jako o datlici, co už pár let dravě datluje. Plus jedno velké mínus - ničí klávesnice. Ještě, že máme rezervní a o svou porci čtení tak nikdy nepřijdete!

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?