Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Facebook je jako lunapark - čím oslníte návštěvníky vy?

  • Míša Koutná
  • 6. 4. 2017
Facebook je jako lunapark - čím oslníte návštěvníky vy?

Matějská nám již dávno začala a davy lidí se sjely do Holešovic, aby se povozily na zdejších atrakcích. Proč o tom píšeme na blogu, který se prioritně zabývá online, nikoliv kolotočářským, prostředím? Protože takový lunapark dovede být zdrojem bezbřehé inspirace i pro nás z oboru. Schválně, co se vám vybaví pod pojmem Facebook? Jistě, mnohdy jen stará, suchá definice: sociální síť. I když, moment… není to spíše právě ten zábavní park?

Facebook, účinný nástroj marketingu

Primárním posláním Facebooku bylo zlepšit vztahy mezi lidmi a zintenzivnit je. Tento cíl v určité podobě přetrvává, ale samotný Facebook prošel od svého založení obrovským vývojem, který z něj vedle sociální sítě, udělal i prostor marketingový. Skrze Facebook můžete nejen sdílet své vlastní příspěvky, ale rovnou i nakupovat a třeba i nevědomky dál propagovat. Přesně tak, coby řadový uživatel se stáváte zlatou mincí, o kterou se bez vašeho vědomí perou i ti největší lídři v byznysu. A možná chcete být také takovým zlatokopem a posbírat těch ryzích duší co nejvíce - velká skupina na Facebooku totiž představuje levný nástroj komunikace s vlastními zákazníky i masu potenciální kupní síly. O výhodách Facebooku konkrétně ovšem v některým z dalších článků.

Facebook - ráj zábavy

Když vstupujete do areálu plného pouťového veselí, co uděláte jako první?  Vyberete si atrakci, která vás okamžitě zaujme. A co uděláte, pokud se nacházíte v roli majitele dané atrakce? Pochopitelně, snažíte se, aby to byla ta nejatraktvnější z nejatraktivnějších atrakcí. Že je té atraktivity nějak přes čáru? Když tady, tady se opravdu nevyplatí šetřit. Nebo ano?

Facebook - král všech lunaparků

Facebook a lunapark spojuje opravdu mnoho prvků. Aplikujte lunaparkovou strategii i na svůj projekt, může vám výrazně pomoct s jeho propagací, zviditelněním a… a zatraktivněním. Zkrátka, udělejte ze své Facebookové stránky neodolatelnou atrakci!

  • Kolotoč

Základ všeho. Bez něj se neobejdete. Zaberte svůj plácek, postavte konstrukci na pevné základy a roztočte to! Co to znamená v rámci Facebookového marketingu? Jednoduše založte svému projektu stránku na jedné z nejznámějších sociálních sítí. Ostatně, pokud jste to dosud neudělali, dali jste svému konkurentovi pořádný náskok.

Tip: Nezapomeňte na to, že i takové kolotoče mívají vlastní jméno - každý návštěvník hned ví, o čem je řeč. Pojmenujte svoji Facebookovou stránku trefně a třeba i hodně originálně. To druhé si můžete dovolit obzvlášť, pokud nejste svázáni názvem svého e-shopu, ale zakládáte FCB stránku bez přímé spojitosti s jiným projektem nebo jako vedlejší stránku, která má vytvářet občasný prostor pro vaši propagaci.

Tip 2: Už od samého začátku vytvořte jednotnou koncepci stránek a snažte se o podobný styl příspěvků. Na obrázky pište popisky a hesla stejným fontem a používejte grafické prvky ve stejných barvách.

  • Neony, blikačky, světla

via GIPHY

Hurá, stránka je na světě a první návštěvníci se také přidali. Jejich počet však stagnuje a množství palců nahoru u prvních příspěvků se rovná nule. Jak upoutat vizuálně? Lákavé popisky a barvy zaberou hlavně ve dne, většina lunaparků ovšem ožívá právě za světla luny. Nenechte svůj projekt zapadnout do šedi a včas namontujte zdroje světelné záře, přitahující zraky jen a jen k vám. V praxi to znamená, že i váš příspěvek na Facebooku nesmí zůstat neviděn. Používejte u svých příspěvků jasné barvy, kvalitní fotografie, kontrastující odstíny, které se však k sobě vzájemně hodí. Blikání neonů nehraďte přidáním pohyblivé GIF animace.

Tip: Pro nahrávání gifů vám přijde vhod např. tato stránka. Jak gif vytvořit? Stačí několik fotografií a šikovný program, některé jsou navíc i zdarma, zkuste například Easy GIF Animator dostupný ve verzi trial nebo freeware programy GIF Animator či Free GIF Marker.

  • Za plotem

Pod profilovou fotkou vaší stránky máte nad vším kontrolu, co se ale děje u sousedů, tušíte? Nezůstávejte u své atrakce za bariérou a nespoléhejte se na zdánlivé ticho okolo. Strašidelný hrad v lunaparku své zákazníky také vtahuje dovnitř, do svých útrob - nikdo kromě samotných účastníků netuší, co se uvnitř děje. A většinou, většinou takový dům hrůzy patří mezi ty atrakce, na které se nezapomíná a ke kterým se při další návštěvě mnozí s nadšením vrací. Takové atrakce totiž sází na jedinečnost a… emoce! Abyste ovšem poznali, jak se takový účastník hororové procházky cítí, musíte ji absolvovat sami. Odpoutejte se občas od své atrakce - Facebookové stránky - a vyrazte na konkurenční. Zaujměte pozici fanouška a poznejte do detailů, jak své stránky spravují druzí. Ale nezapomeňte, není jen důležité poznat a vědět, jak to dělat, mnohem víc záleží na tom, jak to dělat jinak!

Tip: Nedržte se pouze konkurence tuzemské. Daleko lepší inspirací jsou zahraniční projekty, které, jak už to bývá, mívají oproti těm českým náskok.

  • Šiřte radost

Že těch konkurentů máte spoustu a nestíháte dění za plotem mapovat? Dobře, očíhněte jen ty, o kterých si myslíte, že pro vás představují největší “riziko”. Pro zbytek se musíte stát tím hlavním a tajemným konkurentem vy sami. Jděte na to přes své obecenstvo. Možná se k vám nehlásí tisíce lidí, ale věřte, že na počtu zase až tak nezáleží. Co jsou tisíce neaktivních kontaktů oproti těm uživatelům, kteří vaši stránku opravdu sledují? Možná vám neuniklo, že je množství stránek, kde nikdo nic nekomentuje, ač je uživatelů na tisíce. Jsou to “mrtvé” kontakty nahnané skrze soutěž s lákavou výhrou, slibem něčeho zadarmo nebo prostě jenom zakoupené. Ano, i fanoušci se dají koupit, ale jak to bývá, za peníze si lásku nekoupíte. Ani přízeň. Proto na to jděte efektivněji a levněji. Jak? Často aktualizujte a snažte se, aby vaše atrakce = vaše FCB stránka nezevšednila. Udržte své fanoušky v příjemném šoku tak, aby toužili po tom, podělit se o daný zážitek i s někým jiným. Nebo se k němu vrátili, vzpomněli si na něj i za hodinu či druhý den. Musí v nich zanechat svou stopu, vzbudit ohlas. Naservírujte jim originální a neotřelý obsah přesně na míru. Když se trefíte, budou ho vaši fanoušci sdílet sami a bez cizího popudu vábit další zájemce - navíc s radostí. No zkrátka i tady funguje pravidlo “něco za něco”.

Tip: Obsah by měl korespondovat s cílením na persony, které jste si na začátku projektu vytvořili. Pokud k tomu ještě nedošlo, učiňte tak, výrazně vám to pomůže při tvorbě dobře zacílených příspěvků. Proč dobře mířit? Protože jedině tak budou mít vaše příspěvky široký dosah. Opravdu je rozdíl v komunikaci s náctiletými a v komunikaci s třicetiletými.

  • Dávejte do toho co nejvíc

Kolotoč frčí a zájem je obstojný - ideál, že? Ale kdepak, vždy může být ještě lépe. Pamatujte, atrakce je základ, ale nestačí. Kolotoč si na volném plácku rozbalí každý. Stejně tak je tomu i s vaší Facebookovou stránkou. Přidáváte každý druhý den vtipný obrázek? Možná je to málo - zkuste na to jít jinak. I v lepším lunaparku nevybíráte atrakci jen dle vizuálu, ale také podle “show” okolo. Experimentujte i na sociální síti a pusťte se do kouzlení s  příspěvky. Vytyčte si třeba jedno téma, ke kterému se budou příspěvky celý týden vázat, zkuste natáčet vlastní videa nebo rovnou živě vysílejte. Fajn jsou i soutěže, ale získávání nových tváří do seznamu fanoušků by nemělo být postaveno výhradně na pasivním sdílení. Pokud zvolíte formu soutěžení, vyhrajte si i se soutěžním zadáním.

Nenechte své fanoušky bez povšimnutí, v přijatelné míře je zásobujte neokoukaným obsahem.

Tip: Víte, že si můžete vytvořit i vlastní internetové rádio? Vysílejte třeba každé úterý a komunikujte při tom se svými fanoušky na FCB. Seznamte je ještě více s vaším projektem, odhalte jim praxi, část vašeho know how… a občas jim třeba zahrejte i na přání. Vyzkoušet si moderování radia zdarma, můžete třeba na https://radio.co/.

Tip 2: Jestliže se rozhodnete uspořádat soutěž, zkuste třeba tu založenou na komentářích. Vyzvěte fanoušky k diskuzi a odměňte nejlepší příspěvek nebo odměňujte až na konci měsíce toho nejaktivnějšího přispěvovatele. Vaše stránka tak doslova ožije!

  • Nezahazujte flintu…

Pokud se výsledky nedostaví ihned. Je to stejné jako s růží na střelnici. Někdy to prostě trochu trvá, než se trefíte - obzvlášť jste-li začátečník. “Vzdát to” je sice jednoduché, ale zároveň demotivující. Jak chcete uspět v celém online prostoru nebo udržovat dosavadní postavení, když nemáte dostatek kuráže ani na zdolání konkurence na sociálních sítích? Neklesejte na mysli hned na začátku a dotáhněte to až na samotný vrcholek ruského kola! A ještě něco - nepodceňujte význam FCB stránek. Jsou tím nejlepším prostředkem k tomu, jak poznat vlastní zákazníky a uživatele. Znáte snad lepší způsob? Nevěříme.

Tip: Zkuste si v tabulkovém editoru vytvořit publikační plán. Vymyslete příspěvky na celý měsíc a postupně je navkládejte do Konceptů v samotné FCB skupině. Nezapomeňte koncepty časově naplánovat  a postupně vydávat. Experimentujte s daty i s hodinami vydání a poznejte, kdy jsou vaši fanoušci nejaktivnější.

  • Pozor na dozorce

Stejně jako areál zábavního parku je hlídaný i prostor Facebooku. Některé věci se zkrátka nesmí - ty najdete přímo v podmínkách Facebooku. Další se sice smí, ale jsou z nějakého důvodu nevhodné. Možná jste dozorcem sami sobě, v tom případě můžete teoreticky tvořit obsah bez omezení. Jak už jsme si ale řekli, správný obsah musí být dobře cílený a vytvářet prostor pro “sžití se” s prezentovanými příspěvky, což onu volnou ruku a kreativního ducha trochu omezuje. Nezapomínejte na to. Problém může nastat i v případě, kdy není projekt váš a vy jen zajišťujete jeho chod a propagaci, popřípadě jej spoluvlastníte. Roli dozorce přejímá vlastník či spoluvlastník. Tvorba příspěvků proto musí být schválena ještě jím, a právě tady dochází k řadě rozepřím, kdy se snažíte o opravdu atraktivní obsah dle soudobých trendů, ale vlastník preferuje spíše komorní a tradiční způsob prezentace. Samozřejmě, vždy je lepší alespoň něco než nic, ovšem je velká škoda, že zpátečnictví a velká opatrnost v řadě případů potápí projekty, které by mohly být více vidět a určitě si i větší pozornost zasloužily. Zkuste někdy vystrčit růžky a testujte, jak se zajímavěji koncipované příspěvky zalíbí u uživatelům. Velký počet palců nahoru a sdílení se může stát přesvědčivým nástrojem v dalším pokračování nově nastolené linie příspěvků.

Tip: Vždy se nejprve sami sebe zeptejte, zda by se vám daný příspěvek líbil a napadlo by vás ho šířit dál bez toho, aniž by vás k tomu někdo vyzval. Příspěvky musí být pro druhé přínosné - ať už jen formou odreagování, či vzdělávacím charakterem. Rovněž je skvělé své příspěvky ladit do jednoho stylu a opatřovat malým vodoznakem, odkazujícím k vám coby autorovi.

Tip 2: Pokud si opravdu nevíte rady s atraktivním obsahem, držte se jednoduchosti a vyjadřujte se k věci. Je lepší nějaký obsah, než žádný. Příspěvky se snažte co nejvíce propojit s vaším hlavním online projektem - např. právě s e-shopem.

  • Servis

Tady to trochu reziví, vidíte? Ano, i kolotoče potřebují servis, jinak jejich provozovatel velmi riskuje. Na Facebooku pravděpodobně nikoho utrženou sedačkou nezabijete, ale o pár fanoušků přijít můžete. Chyby se zkrátka nevyplácí, proto pečlivě servisujte a kontrolujte. Zaměřte se především na pravopisné chyby i nechtěné překlepy. Často vzbudí vášnivé diskuze víc než samotný obsah příspěvku. Své místo nemají na FCB zdi ani radikální názory, rasistické výlevy, agresivní vystupování. Možná máte pravdu vy a fanoušek se dožaduje uznání neprávem, vy se ovšem vždy držte taktu a profesionality. Vaše citově neutrální, ochotné a vstřícné vystupování je velkou předností a v podstatě i povinností, chcete-li patřit mezi ty nejlepší provozovatele FCB skupin na celé sociální síti. Lidsky řečeno: Nenechte se vytočit. Jinak jste se svým kolotočem dotočili. Bez ořů to prostě naplno nepojede.

Tip: Než příspěvek zveřejníte, 3x si ho přečtěte.

Tip 2: Návštěvníkům odpovídejte. Slušně. Rychle. Komunikace je základem úspěchu a přispívá k budování dobrého obchodního jména.

Tip 3: Nastane-li krizová situace, snažte se stáhnout diskuzi do soukromých zpráv.

Zajímá vás, jak spravovat svou FCB stránku efektivněji? Chcete marketingu v sociálních sítích porozumět do posledního detailu? Udělejte si hezký den v naší společnosti! Pořádáme speciální školení zaměřené na Facebook, které vám odhalí klíč k úspěšné prezentaci a k zajímavým výdělkům. 

Autor

Míša Koutná

Míša Koutná

Vrchní psavec, klávesnicový dravec

Písmenka, ta jsou její! Pěkně si s nimi hrát, ostatních se ptát, pro vás všechno psát a občas si i rýmovat. Oficiálně je copywriterka, ale to zní tak suše! A ona nerada suché znění. Takže o ní mluvme jako o datlici, co už pár let dravě datluje. Plus jedno velké mínus - ničí klávesnice. Ještě, že máme rezervní a o svou porci čtení tak nikdy nepřijdete!

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?