Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Jak si obstarat vizuální materiál pro e-projekt a neporušit autorská práva?

  • Míša Koutná
  • 20. 7. 2017
Jak si obstarat vizuální materiál pro e-projekt a neporušit autorská práva?

Vizuální prezentace je pro úspěšnou existenci a fungování e-projektů zásadní. Fotografie dennodenně potřebujete jako doprovodný materiál nejen do článků na blog, ale také do příspěvků na sociální sítě, do newsletterů, na bannery a další propagační materiály. Proč to? Protože obrázek zaujme každého čtenáře/uživatele/zákazníka jako první. Úspěch webových stránek i propagace tkví v upoutání pozornosti. A na takové vzbuzení zájmu nezbývá, jak jsme si již vysvětlili, příliš času. Kde ale neustále brát foto a grafické podklady?

Nechte se inspirovat našimi tipy na to, jak si i zdarma obstarat potřebné fotografie a grafiku. Už žádné vrásky na čele a vyčerpávající lov obrázků.

Kupovat fotografie a grafiku?

Koupě je legální způsob, jak nabýt práva k užívání určitého obrázku. Že stačí postahovat fotografie a grafiku třeba z Google Obrázky? V žádném případě! Takové jednání by vám mohlo způsobit nemálo potíží. Použít cizí obrázek bez svolení, je v podstatě krádeží a krádež se trestá. Kupovat grafiku a další vizuální materiál lze běžně z fotobank tuzemské i zahraniční provenience. Takové kupování je však značnou zátěží stanoveného rozpočtu. Obzvlášť, pokud potřebujete více prvků naráz. Občas si obrázek samozřejmě můžete zakoupit, jestliže ale chcete ušetřit, vyplatí se vám, zaobírat se možnostmi, jak k obrázkům přijít i bez finanční investice.

Pozor na autorská licenční práva

Každý obrázek má svého autora. Pokud jím nejste vy samotní, je nutné, aby původní autor souhlasil s dalším využitím obrázku. Autorská práva platí na obrázek ještě 70 let po autorově smrti! I poté je nutné u použitého obrázku zveřejnit autorovo jméno a obrázek využívat k takovým účelům, které by nikterak nepoškozovaly jeho původní význam a hodnotu. Jestliže se rozhodnete někoho požádat o udělení práv k použití obrázku, sepište řádnou smlouvu. Taková smlouva by mohla být velmi užitečná při případném soudním sporu. Ano, papír v ruce je zkrátka jistota.

Tipy, jak si zajistit obrazový materiál ZADARMO

• Povoleno pro opětovné použití s úpravami

V tomto případě se autor oficiálně zříká výhradního vlastnictví a nabízí obrázek i ke komerčnímu využití bez nároku na honorář. Takový obrázek smíte libovolně upravovat. Jak se k fotografiím a grafice s povolením opětovného použití dostat? Nejjednodušším způsobem je použití vyhledávače Google Obrázky. V sekci “Nástroje” změňte údaje z “Nefiltrováno podle licence” na “Povoleno opětovné použití s úpravami”. Zobrazené výsledky jsou materiály, které můžete dále upravovat a používat.

• Fotobanky se sekcí grátis

Na fotobankách nemusíte pouze nakupovat, na fotobankách můžete grafický materiál stahovat i zcela zdarma a legálně. Některé fotobanky jsou zaměřené pouze na poskytování bezplatných fotografií, jiné mají free sekci. Přemýšlíte, proč to dělají? Nehledejte v tom žádný chyták, poskytování obrázků zdarma jim slouží jako šikovný nástroj vlastní propagace. Vedle omezeného množství neplacených obrázků nabízí také ty prodejní a spoléhají na to, že vás obrázek za peníze osloví víc a koupíte si ho. Zdarma jsou poskytovány také fotografie nižší kvality nebo takové, které se v daném období příliš neprodávaly a fotobance nepřinášely zisk.

Tipy na fotobanky s obrázky zdarma:

www.pixabay.cz

- obrovská databáze, která nevyžaduje uživatelskou registraci

http://www.freeimages.com/

- přes 389 tisíc fotek a ilustrací zdarma, všechny můžete beze strachu používat na sociálních sítích, na blogu i třeba v reklamních materiálech

https://unsplash.com/

- obsáhlá databáze krásných snímků, které využijete bez obav ke komerčním účelům

https://www.flickr.com/commons

- pro všechny vintage a retro nadšence, obrovské množství obrázků a scanů dobových plakátů, reklam i grafik, vše zdarma, vše originální a tak zajímavé

• Na ilustrace s vlastním štětcem

Potřebujete jednoduché grafické prvky k ozvláštnění snímku či textového příspěvku? Zkuste si je vytvořit sami. Stačí trocha zručnosti, grafický program určený nejlépe pro tvorbu vektorové grafiky a špetka volného času. Vrhněte se do krocení křivek například v programu Inkscape, který je dostupný zcela zdarma. Využít můžete také online aplikace pro tvorbu grafických příspěvků. V těchto aplikacích jsou dostupné již předvytvořené šablony a grafické prvky. Vytváření grafického obsahu vám půjde od ruky díky těmto online pomocníkům:

https://www.canva.com/

- skvělý grafický editor s velkým množstvím funkcí, ideální pro vytváření vizuálního obsahu sociálních sítí a blogy

https://www.befunky.com/features/graphic-designer/

- velký konkurent Canvy, který je propojený s bezplatnou fotobankou Pixabay, můžete tedy pracovat rovnou s free fotografiemi

https://vectr.com/

- velmi jednoduchý online program, který využijete pro snadnou tvorbu vektorové grafiky, dá se stáhnout a používat jako aplikace na ploše, k programu jsou dostupné tutoriály

https://www.fotor.com/features/design.html

- opět webová aplikace na způsob Canvy, tentokrát střízlivějšího designu, hodí se nejen pro grafiku na sociální sítě, ale také na vytváření jednoduchých bannerů

• Nezapomněli jste na někoho?

Nemáme teď na mysli vaši babičku, která má za týden narozeniny, ale vašeho obchodního partnera. Spolupracujete s jinými projekty? Provozujete e-shop a jste v kontaktu se svými dodavateli? Zastupujete na trhu určitou značku? Navštivte stránky těchto spřátelených webů a pracujte s oficiálními fotografiemi. Použití fotografie výrobku, který prodáváte, přímo od oficiálního původce, je skvělou možností, jak si zajistit dobrý obrazový materiál pro svou další prezentaci. S produktovými “umělými” fotografiemi to ale nepřehánějte, stále platí trend přirozenosti a autenticity. Lidé daleko více reagují na foto z “terénu”, než na křečovitě se usmívající fotomodely.

Na oplátku můžete poskytnout své fotografie, pracovat na lepší propagaci, či svého "e-přítele" více propagovat a upozorňovat na jeho aktivity. 

• Fotit může každý

Technologie značně pokročily, proto, abyste mohli fotografovat nepotřebujete ani speciální přístroj - i chytré telefony střední cenové třídy disponují kvalitním fotoaparátem, kterým jste schopni zachytit snímky vysoké úrovně. Pokud ale máte k dispozici i klasický fotopřístroj, použijte jej a nafoťte si vlastní snímky pro komerční využití bez toho, aniž byste museli prosit o souhlas se zveřejněním

Namítáte, že nemáte profesionální ateliér? Nevadí! Spíše záleží na dobrých světelných podmínkách. Platí, že nejostřejší fotky vznikají za slunného počasí. Prosluněné, světlé fotografie jsou navíc marketingově účinnější - působí pozitivně, čistě, uvolněně, luxusně. Pokud víte, že je potřeba zajišťovat pravidelně větší množství fotografií, zauvažujte nad pořízením alespoň základního fotografického vybavení v podobě trvalých světel.

Snažili jste se, ale fotografie stále není ideální? Nemažte ji. Snímek se raději pokuste upravit ve foto editoru. Hra s kontrastem, jasem, stíny i retuší dokáže divy! Mnoho programů navíc nabízí funkci automatických oprav, které pomohou zvýšit kvalitu snímku i bez toho, aniž byste museli disponovat znalostmi profi grafika.

Co fotografovat?

V případě focení konkrétních produktů je to jasné. Často jsou však potřeba i neutrální snímky, které poslouží jako pozadí citátů, chytlavých claimů, CTA výzev i jako záhlaví blogu, na landing pages a podobně. Máme pro vás několik tipů, na co příště zamířit objektiv. Nafoťte si univerzální snímky do zásoby, určitě se budou hodit.

• Nebe

Modrá obloha s mráčky nebo bez nich je vděčným, neutrálním tématem. Takže, vyrazte na ulici nebo otevřete okno a… vzhůru do oblak!

• Rostliny

Stejně optimisticky jako modrá obloha vypadá i zeleň. Zelený trávník v parku? Foťte! Rozkvetlý záhon? Foťte! Je prokázáno, že květiny pozitivně ovlivňují naši mysl nejen v zahradě interiéru - stačí vidět kvetoucí obrázek a hned konverze stoupají.

• Ulice

Záběry na jedoucí i parkující auta, procházející lidi, probíhající trhy, pouťové veselí..? Proč ne! Jedná se o skvělý způsob, jak do svých fotografií dostat život a veselí.

• Jídlo

Pokud lidé opravdu něco milují a pozitivně na to reagují, pak je to jednoznačně jídlo. Fotografie krásně naservírovaných pokrmů zkrátka táhnou! Plánujete dlouhou víkendovou snídani, piknik v přírodě, posezení s přáteli? Ať se jedná o jídlo připravené vámi nebo v restauraci, nezapomeňte ho před ochutnávkou zvěčnit a prozatím uložit na paměťovou kartu.

• Kancelář

Téma, které se bezprostředně hodí pro využití v rámci e-commerce propagace? Kancelářské prostředí! Vezměte si na mušku své pracovní teritorium a cvakejte. Stoly, počítače, plakáty na zdi, záběr na židli či rovnou na celou zasedací místnost. A pokud budou ochotni zapózovat i vaši kolegové, neváhejte a chopte se šance! I prst zamířený na monitor či ruce zabořené do klávesnice vnesou do snímku určitý příběh.

• Nápoje

Co ve vás evokuje bílý hrníček s černým mokem, ze kterého se linou bílé obláčky? V nás pohodu, relax, siestu… Co koktejl s ovocem a barevným brčkem? My jsme rázem u moře a necháváme se konejšit houpáním v síti mezi vzrostlými palmami. Stejně jako jídlo jsou vděčným námětem i nápoje. Takže ta odpolední kávička vedle notebooku je vlastně naprosto ideálním námětem pro focení.

• Zvířata

Obrázky zvířat? Vděčné téma, které bude vždycky sklízet úspěch. Zvířecí fotografie nejsou těžké na pořízení. Zapojte do pózování svého zvířecího mazlíčka a fotky plné citu, naděje, roztomilosti i vnitřního tepla jsou na světě. Pokud prahnete po něčem exotičtějším, zkuste zabrouzdat do hmyzí říše - něžná krása motýlích křídel najde uplatnění i v rámci tvrdého marketingového světa.

• Krajina a města

Stojíte na kopci, na rozhledně, v posledním patře výškové budovy, na mostě? Tak scvakněte spoušť - města, vesnice, krajina jsou vděčnými tématy na univerzální fotografie. Přemýšlíte, jak byste je využili? Pohled na městskou zástavbu v centru symbolizuje růst, sílu, expanzi, sebevědomí. Vesnice? Sepětí s přírodou, rodinné tradice, obětavost a lásku. Krajina se zase výborně hodí k vyjádření harmonie a souladu, čistoty, ekologických hodnost, ohleduplnosti. Výborné je pracovat i s ročními obdobími, které celkový ráz měst a krajiny značně mění.

Obrázky, obrázky, obrázky, text, obrázky… Důležitost fotografie je opravdu zřejmá a rozhodně ne přeceňovaná. Schválně, kolikrát jste na svém facebookovém profilu sdíleli příspěvek bez fotografie? A kolikrát se tam ocitl příspěvek obrázkový? Bez vizuálního materiálu zkrátka online byznys dělat nejde. Nemáte-li dostatek času či invence nezoufejte, stále ještě můžete využívat služeb profesionálního grafika. Není to zadarmo, ale ušetřený čas a kvalitní výsledek vynaložené náklady rychle vykompenzuje.

Autor

Míša Koutná

Míša Koutná

Vrchní psavec, klávesnicový dravec

Písmenka, ta jsou její! Pěkně si s nimi hrát, ostatních se ptát, pro vás všechno psát a občas si i rýmovat. Oficiálně je copywriterka, ale to zní tak suše! A ona nerada suché znění. Takže o ní mluvme jako o datlici, co už pár let dravě datluje. Plus jedno velké mínus - ničí klávesnice. Ještě, že máme rezervní a o svou porci čtení tak nikdy nepřijdete!

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?