Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Hodnocení E-shop summitu 2016

  • David Kratochvíl
  • 2. 4. 2016
Hodnocení E-shop summitu 2016

Když jsem se na začátku roku rozhodoval, kam letos pojedu na konferenci, Marketing Festival byl pro mě jasná volba. Jedna konference je však málo, a tak jsem hledal i nějakou konferenci pro první čtvrtletí. Hned 1. 4. se konal E-shop summit 2016, a protože jsme agentura zaměřená převážně na e-commerce, nemohli jsme tam chybět.

Ze začátku mi hodně lidí účast rozmlouvalo, kvůli tomu jak je celá akce postavená. Prý je to kopie Marketing festivalu, je zvolena špatná lokace a další celkem pádné důvody, proč na summit vůbec nejezdit. Program však nezněl úplně špatně, kvalitní řečníci, zajimavá témata. A přiohlédnu-li se k ceně, přežiju i České Budějovice a přinejhorším si aspoň prohlédnu město, nebo zajdu s kamarádem na pivo.

Neočekával jsem komfort z jiných, daleko dražších konferencí. To, co na mě ale čekalo v IGY Centrum, jsem nečekal. Ty prostory byly nevhodné pro konferenci. Židle, pokud se tomu tak dá říkat, byly katastrofální. Už po prvních 20 minutách jsem se kroutil jak žížala. Na tom se prostě sedět nedalo, natož si ješte psát poznámky.

Nebudu rozepisovat všechny detaily problémů IGY Centra, nebylo jich málo. Stejně by nikoho nezajímaly hnusné záchody a to, že z balkonu nebylo vidět přes obrovskou disco kouli na plátno.

To, že na podobných akcích nejde WiFi, se stává. Rozhodně bych se ale nevymlouval na to, že je to internet vedle z hotelu, který už je i tak pomalý. Ještě nám sdělili, že pokud někdo přesáhne určitý limit dat, bude odstřižen. Jediné plus bylo, že tam dobře fungovala mobilní síť.

Druhá poznámka, která mě od pořadatele velmi překvapila se týkala parkovaní. Očividně se dost lidí ptalo na možnosti parkování, a tak to pořadatelé vyřešili jednoduše. Kousek od místa akce bylo parkoviště, které bylo zdarma jen na 3 hodiny. Takže před uplynutím této doby si museli řidiči vyjet s autem, vzít si nový lístek a zajet zase zpátky…

Doufám, že si z těchto chyb vezmou pořadatelé ponaučení pro příště, obsahově totiž byla konference relativně na dobré úrovni.

Obsah je král, nejen na webu…

Nyní se podíváme na obsah konference. Program se mi líbil a i přes všechny technické nedostatky, zvedl úroveň summitu. Popíšu zde jen prezentace, které se mi líbili a hlavně mám k tématu čím přispět. Nemá smysl popisovat všechny prezentace. V první řadě by to bylo nefér vůči účastníkům, kteří si za konferenci zaplatili, a pořadatelům.

Jan Mayer – Koukněte konkurentům do karet

A začneme hned od začátku. Velmi se mi líbila prezentace od Jana Mayera, který poukázal na to, jak prohlédnout konkurenci a ukázal nástroje pro sledování trendů v nakupování.

První nástroj Google Trends nebyl úplně neznámý, určitě ho zná a používá spousta z vás. Tento nástroj slouží k prozkoumání trendů ve vyhledávání. Další nástroj Google Colerrate sleduje koleraci vyhledávání zadaného dotazu s ostatními.

Následovalo představení nástroje pro sledování konkurence, přímo od prezentujícího - TrendLucid. Osobně se mi nástroj líbí, malý report dostanete rovnou na webu a zdarma, velký pak po zadání e-mailové adresy. Přinesl mi spoustu zajímavých informací, určitě doporučuji vyzkoušet.

Získali jsme i další tipy od sledování žebříčku prodejů na Heuréce a Zboží.cz po nástroje, které sledují web konkurence - SimilarWeb.

Spoustu dat o konkurenci se podle Honzy můžete dozvědět i z MajesticSEO. Alternativa pro tento poměrně drahý nástroj je OpenLinkProfiler. Na obou webech se dozvíte v podstatě stejné informace, Majestic má historicky více dat.

Za sebe dále doporučím i nástroj pro scrapování dat. Nástroj Import.io dokáže stáhnout veškerá produktová data na e-shopu. Použití hashe na feedy pro srovnávače z důvodu, že si konkurence může stáhnout vaše data, je tedy k ničemu.

Další nástroj, který za sebe doporučím je ubersuggest.io. Ten sice není přímo pro scrape dat, ale mně pomáhá například při vytváření nových klíčových slov do AdWords. Může vám tak pomoci odlišit se od konkurence. Tím, že budete konkurenci pouze kopírovat, se daleko nedostanete.

Když už jsme v SERPu, stejně jako Honza doporučuji i český nástroj Serpo. Tento šikovný nástroj mapuje hlavně PPC inzeráty, takže už není třeba data stahovat pomocí scriptu a hrát si s nimi v Google Refine. Poslední doporučený nástroj je MarketingMiner, kde naleznete spoustu informací o vyhledávání. Částečně je zdarma, takže se nebojte nástroj proklikat.

Milan Tříska – Facebook pro eshopy, aneb jak na Faceboku k tržbám i bez lajků

Na tuhle prezentaci jsem se opravdu těšil. Hlavně proto, že jsem specialista na PPC reklamu na Facebooku. Musím konstatovat, že se mi prezentace opravdu nelíbila. Musím se k ní však vyjádřit. Jediné s čím z celé prezentace Milana Třísky souhlasím, je to, že fanoušci se nemají nakupovat. Ikdyž ani to, podle mě, není úplně pravda. Číslo fanoušků nemá přímý vliv na výkonnostní marketing. Má ale vliv psychologický, čím víc fanoušků, recenzí a lajků na fotkách, tím celá stránka působí věrohodněji. To je důležité obzvláště u začínajících e-shopů. Nic se ale nesmí přehánět a vše má své zásady. Fanoušky rozhodně nenakupujte přes jiné stránky než reklamu na Facebooku. Tento nešvar již není tak častý, jako byl v minulých letech, přesto stále vidím inzeráty na nákup 2000 fanoušků za 200 Kč a podobně.

Nejlépe je sbírat fanoušky pomocí kvalitního obsahu. Obsah s největším organickým engagmentem promujte a následně pomocí tlačítka Invite vyzvěte k tomu, aby se uživatel stal vaším fanouškem.

Měřte, měřte, vyhodnocujte a měřte. To co jsem slyšel od autora prezentace mě i všechny ostatní okolo zarazilo: "pustíme to a za dva měsíce uvidíme, co to udělá…" . Chápu, že u klientů, které Milan Tříska má (jak sám říkal, ti co prodávají kotle atd.), to určitě tak velkou škodu neudělá. Rozpočty jsou mále a je třeba čekat. Obecně je ale lepší mít na začátek daleko větší rozpočty a následně můžete jednoduše lépe optimalizovat a vyhodnocovat.

Nezapomeňte všechno měřit, Facebook na tom zatím není v oblasti UTM úplně dobře. Zapomeňte na automatické tagování jako v AdWords, vše si musíte nastavit a odlišit.

Málokdy se vám poštěstí udělat tak skvělou kampaň, aby vydržela 2 měsíce. Jak skvěle poznamenal Adam Zbijeziuk, životnost kampaně na Facebooku je zhruba 7 dní. Samozřejmě to platí při větších útratách. Malým spenderům tento styl nejspíše vyhovuje, pro spoustu ostatních je to naprosto špatně.

Pokud Vás inzerce na Facebooku zajímá víc, nebojte se mě zeptat. Ke konci dubna také vypíšu termíny školení na základy Facebookové reklamy. Bude to teoretická část říznutá praktickými věcmi.

A celkové hodnocení? Povedená konference

Celkově jsme si E-shop summit 2016 užili. Zázemí bylo hrozné - již jsem ale četl, že pořadatelé hledají pro příští ročník nové místo. Přistup tedy hodnotím velmi kladně! Stejně hodnotím i spoustu prezentací, odnesl jsem si nové poznatky a nápady. Příští rok se budu chtít znovu zúčastnit.

Autor

David Kratochvíl

David Kratochvíl

Markeťák tělem i duší

Začal s marketingem už na vysoké škole, kde pomáhal několika menším e-shopům. Následoval nástup do agentury, získání certifikace od Google a dalších. V současnosti vede celé oddělení marketingu.

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?