Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Kdo to je influencer a proč je fajn s ním spolupracovat?

  • Míša Koutná
  • 4. 5. 2017
Kdo to je influencer a proč je fajn s ním spolupracovat?

Začíná se o nich mluvit čím dál více. Dříve to byli jen blogeři a youtubeři, nyní se k jejich jménu pojí i titul influencer. Co se vám pod ním vybaví? My máme před očima anglické slůvko “infuser”, či-li čajové sítko. Zní to trochu podobně, nemyslíte? Možná to má i s oním “influencer” něco společného - anglický slovník hlásá, že jde o “ovlivňování”, což ovšem od “louhování” není v našem případě tak daleko. I vy chcete ze svého podnikatelského záměru “vylouhovat” co nejvíce příjemných benefitů, nebo ne? A k tomu potřebujete jediné: infuse influencer. Tedy vzít si na pomoc dalšího kolegu a vylouhovat ze spolupráce maximum.

Influencere, představ se!

Otázka padla již v našem nadpise, ale zopakujme si ji: Kdo je to influencer? Vaše pravá ruka při tvorbě obsahového marketingu i brandingu. Osoba pohybující se na internetu, která vlastní a vytváří určitý kanál a skrze něj komunikuje se svými čtenáři a sledovateli. Začíná většinou “na zelené louce” a ke svému fanklubu se musí sama propracovat skrze originální obsah. Jakmile kolem sebe nashromáždí skupinu lidí, kteří se k její produkci rádi a pravidelně vrací, stává se vynikajícím, potenciálním spoluhráčem v propagaci určitých produktů i služeb. V podstatě lze vliv takové osoby porovnávat s vlivem celebrit - to, co doporučí, to, o čem se pochvalně vyjádří, to, co se nachází v její blízkosti, najednou chtějí i ostatní. Na rozdíl od celosvětově známých tváří, je však takový člověk mnohem dostupnější a práce s ním jednodušší, osobnější, důvěrnější, rychlejší a levnější.

Zrodil se influencer marketing

Ačkoli slovo “influencer” označovalo původně jen jednoho člověka, hovoříme v současné době o celém marketingu. Správně, stejně jako máme například content marketing, existuje i influencer marketing. Co je podstatou tohoto moderního odvětví online marketingu? Nabídka spolupráce. Tato spolupráce může být ústní i písemná, ne-li přímo smluvní a sjednaná závazně na určitou dobu. Jak z předchozího odstavce vyplynulo, jde o to, že je oslovené osobě poskytnut produkt k vyzkoušení, nebo i finanční bonus či jiný lákavý benefit za to, že bude propagovat konkrétní věc nebo přímo celou obchodní značku svého nového partnera. Následně tato osoba, nyní už v roli influencera, sepíše recenzi k produktu nebo informační článek, ve kterém se produkt objeví, popřípadě natočí video, v němž se bude o produktu mluvit a nafotí s ním fotografie, které následně zveřejní i na sociálních sítích. Ano, očekává se, že dojde k propagaci na všech kanálech influencera - tedy například nejen na samotném blogu, ale i právě na dalších přidružených stránkách a profilech.

Influencer marketing patří ve své podstatě mezi velice levné typy marketingu, vycházíme-li z předpokladu, že je spolupráce navázána s běžnými blogery, o tom ale více v dalších odstavcích. Velmi závisí na nastavených prioritách - je cílem konverze v nakupujícího, či spíše budování jména značky? I to ovlivní vaše další rozhodování. Výborné je zvolit metodu kombinování influencer marketingu s dalším - například již se zmiňovaným content marketingem a s marketingem na sociálních sítích. V praxi to znamená, že výsledná hodnocení od influencerů použijete ke své další propagaci.

Možná si pokládáte otázku, jestli má takový marketing efekt, zda je dostatečně rentabilní? Pochopitelně, i v tomto případě záleží na tom, s kým spolupráci uzavřete. Pokud srovnáme influencer marketing např. s PPC nebo bannerovou reklamou, je jednoznačně cílenější. Oslovuje sice podstatně menší skupinu lidí, avšak tito konkrétní lidé jsou daleko svolnější ke konečné konverzi, o kterou investorovi do influencer marketingu jde. Skrze influencer marketing se navíc nemusí nutně cílit na samotný prodej prezentovaného produktu. Výborně posiluje i jméno značky, která se tak dostává do podvědomí lidí, konečných zákazníků a spotřebitelů, respektive uživatelů.

Jak vypadá kvalitní spolupráce s influencerem? Produkt si začnou doporučovat i jeho odběratelé navzájem.

Tip: Máte zájem o zrecenzování poskytnutého produktu z vaší nabídky, ale bojíte se nechat influencerovi volnou ruku? Poskytněte mu nejprve produkt k ozkoušení, a pokud s ním bude influencer spokojen, domluvte se na sepsání recenze. Nebojte se ovšem ani věcných výtek. Mohou být přínosným poučením pro vás samotné v rámci dalšího zlepšování výroby produktů, jejich balení, způsobu nabídky, doručování, nebo vám pomohou ještě více zdokonalit poskytované služby. Vycházet z podnětů vlastních klientů, je totiž ten nejlepší možný způsob, vedoucí k brzkému úspěchu celého projektu.

Kolik to stojí?

Téměř nic nebo naopak celkem dost. Konkrétní částku vám sdělit nemůžeme, ostatně to ani nejde. Záleží na tom, koho se svou nabídkou oslovujete, jak dlouho chcete spolupracovat, jaké máte cíle a jak si cení sám sebe i influencer. Nejlevnější spolupráce vás může stát jen výměnu odkazů, mnohem častější je ovšem poskytnutí produktu či služby, kterou chcete propagovat, zdarma. V tomto případě se jedná o jednu věc, nebo i třeba o balíček produktů. Spolu s popularitou influencera roste také cena, v případě známé osobnosti se můžete dostat i na částku několika desítek tisíc korun za jedno jediné tweetnutí.

Jak potenciálního influencera najít?

Opět závisí na tom, co konkrétně potřebujete propagovat a prodat. Nejsnazší cestu mají ti, co podnikají v oblasti módy, bytového designu, potravinářství a stravování, ubytování, relax a trávení volného času, kosmetiky a drogistických produktů, tisku, sportu a elektroniky. V těchto odvětvích seženete influencery snadno. Výběr se omezuje až skrze požadovaný věk cílové skupiny, na kterou má influencer cílit, což může být problematické kupříkladu v oblasti módy, kde je v drtivé většině zastoupena věková skupina do 30 let. Obecně platí, že tolik, kolik je influencerovi, je také nadpoloviční většině jeho sledovatelů. Avšak jsou samozřejmě i výjimky - kupříkladu celebrity i food blogery a designové guru sleduje širší spektrum fanoušků, a to jak věkově, tak sociálně odlišných.

Nesoustřeďte se jen na náklady s influencerem spojené a zaměřte se také na to, co je okolo něj. Hovoří o něm lidé v dobrém? Mají ho rádi? Je veřejné vystupování influencera v souladu s vaším obchodním jazykem a strategiemi? Nemůže vás spolupráce s ním poškodit? Kdo už s influencerem spolupracuje či spolupracoval? Jak důkladně se věnuje recenzování? Vytváří příspěvky často a pravidelně? Jakých témat se nejvíce týkají? Pořizuje vlastní fotografie a dokáže je i vhodně graficky upravovat? Jsou jeho články/videa přínosné? Objevují se pod nimi reakce lidí? A jak dlouho již daný influencer své kanály tvoří a spravuje? Každý detail je ve finále velmi důležitý a rozhodující.

Někdy stačí jen jediná věta v příspěvku influencera a… je vyprodáno.

Kde tedy lovit?

  • Pokud chcete svůj produkt či službu propagovat písemnou formou, hledejte svého influencera mezi blogery. Blogy a osobní deníčky se drží na špici popularity už několik let, přičemž vlna zájmu neopadá a zřejmě ani neopadne. Základem je to, aby blog alespoň trochu korespondoval s oblastí vašeho zájmu. Pokud například prodáváte pobyty na Šumavě, nemusíte nutně vyhledávat blogery, kteří píší výhradně o cestování. Šikovnou recenzi sepíše i pisálek, který se věnuje životnímu stylu a zápiskům deníčkové formy. Obecně je lepší vsadit na blogery, kteří své stránky vytvářejí minimálně půl roku - stačili kolem sebe vytvořit užší skupinu stálejších čtenářů a prošli si i “blogo sítem”, kdy mnoho začátečníků do 3 měsíců s blogováním zase skončí. “Svého” blogera hledejte například skrze portály jako www.blogerky.cz, www.blogerroku.cz/ či www.blogerkaroku.cz, diskuzní internetová fóra, stránky poskytovatelů web prostoru jako je např. www.blog.cz. Vyplatí se i aktivní poptávka právě skrze diskuzní fóra či textová tržiště - viz https://webtrh.cz/.

  • Jestliže máte zájem o “živější” propagaci, vsaďte na spolupráci s youtuberem. Jak jsme si již řekli, videa jsou čím dál oblíbenější a v rámci marketingu i účinnější v tom, že si diváci snáze zapamatují produkty, které vidí. Skrze videa se dají i lépe vyjadřovat emoce. Prosazování emocí v komunikaci se zákazníky je horkým a často probíraným trendem v segmentu efektivního internetového působení. Jde o to, že pokud něco silně prožíváme (tedy cítíme radost, smutek, sounáležitost, odhodlanost, bojovnost atd.), zapamatujeme si daný okamžik potažmo věc či osobu, se kterou nás tento emoční zážitek spojuje, mnohem snadněji, detailněji a dlouhodoběji. A o to v marketingu a propagaci jde především - vrýt se do paměti, ideálně s pozitivními konotacemi. Svého youtubera hledejte pochopitelně skrze youtube.com. Práci vám ale usnadní i speciální žebříčky, ze kterých se dozvíte počet odběratelů daného video tvůrce, nebo stránky přímo sdružující youtubery jako https://youtuberi.cz/.

  • Spolupracovat s celebritou, či mediálně známou osobou? Proč ne, i to může být dobrá volba. Jedná se však o poměrně nákladný krok ve vašem podnikání, proto důkladně zvažte, zda pro vás bude i dostatečně efektivní. Nelze spolupracovat s každou známější tváří, jen některé se na působení coby “influencer” soustředí. Zpravidla se jedná o osoby, které disponují velkou fanouškovskou základnou na sociálních sítích a někdy k tomu spravují i blog či youtube kanál. Pátrejte proto na Instagramu i Facebooku, mezi nejznámější české “prodejné” tváře patří tradičně Leoš Mareš, Ben Christovao či třeba Monika Bagárová. Seznam nejvlivnějších Čechů na sociálních stránkách sestavil magazín Forbes, ocitlo se na něm i mnoho známých sportovců. 

Koho za influencera vybrat?

Seznam vhodných influencerů máte projetý už 2x a formu prezentace jasnou? Zbývá rozhodnout, kterého influencera nakonec zvolit. Výběr nepodceňujte obzvlášť v momentě, kdy chcete navázat dlouhodobou spolupráci nebo berete propagační kampaň jako návratnou investici a počítáte s tím, že bude zpočátku o něco nákladnější. Vezměte si k ruce čistý list papíru nebo otevřete nový dokument a nadepište si jména adeptů. Ke každému adeptovi vypište jeho pro a proti - zohledněte jeho popularitu, aktivnost, způsob psaní a vyjadřování, propojení s jinými projekty, oblíbenost u fanoušků a odběratelů, požadavky na odměnu za spolupráci, ochotu a pružnost v komunikaci s vámi, dosah v rámci různých věkových a sociálních skupin, další kanály, na kterých může publikovat.

Jak influencera oslovit?

Pokud jste objevili vhodného kandidáta na post influencera a vašeho nového marketingového partnera, přichází na řadu velice důležitá fáze: kontaktovat ho. Nejlépe učiníte, zvolíte-li cestu skrze e-mail. Drtivá většina pisálků uvádí svoji e-mailovou adresu přímo na blogu či v informační sekci o autorovi na youtube nebo sociálních sítích. Napište proto e-mail, kde představte daný předmět případné propagace, seznamte influencera se svými hodnotami i cíli a nastiňte mu, jak byste si spolupráci představovali a co z ní oběma stranám poplyne. Stejně jako všude jinde, i tady platí, že čím stručnější a výstižnější e-mail, tím větší šance, že si jej adresát přečte. Nezapomeňte na hezké oslovení, přátelský a férový přístup, oko vábící předmět a třeba i infografiku. Také originální styl psaní, pojící se k vaší obchodní strategii, může zabodovat. Velké procento úspěchu budete mít samozřejmě u méně známých blogerů, kteří se nechají lehce zlákat. Berte však na vědomí to, že jejich ochota ke spolupráci často zůstává v rovině “dostanu něco zdarma” a nemusí plně korespondovat s vašimi představami.

Líbí se vám hned několik potenciálních influencerů? Skvěle! Nikde není napsáno, že musíte spolupracovat jen s jedním. Navažte kontakt klidně se všemi - oslovíte tak větší množství lidí a objevíte se na různých stránkách, což přispívá i v rámci SEO a obsahového marketingu.

Přiznat, nebo nepřiznat?

Spolupráce úspěšně navázána, na internetu visí první výsledky a k vám proudí noví zájemci o váš produkt či službu? Výborně! Zjevně vše funguje tak, jak má a jak jste si nastavili. Otázkou ale stále zůstává, zda spolupráci přiznat, nebo nepřiznat? Má se influencer otevřeně hlásit ke spolupráci s vámi? Často kladená a řešená otázka. Ještě zhruba 3 roky nazpátek se prosazovala spíše varianta dvě, tedy zapírat a zapírat. Uzavření spolupráce mělo být tajné a doporučení od influencera působit co možná nejpřirozeněji, nebo lépe řečeno naprosto nenápadně. K tomu ovšem mnohdy nedocházelo, což vedlo k růstu kritiky “prodejnosti” některých blogerů a autorů videí. Efekt skryté reklamy se také prudce snížil. Běžní odběratelé a čtenáři příspěvků zkrátka začali reklamu vnímat a automaticky podobné příspěvky i zavírat. V současné době se proto cílí spíše na opačný marketingový trend, a sice spolupráci se značkou přiznat klidně v první větě. Produkty mají být hodnoceny zcela bez zaujetí a s přidanou hodnotou v podobě podrobného popisu vlastností, včetně těch negativních. Influencer tak není strkán do pozice “nutitele” k nákupu, ale zastává roli opravdového recenzenta s tím, že produkt rozhodně slepě nevychvaluje (respektive by neměl). Z otevřené spolupráce navíc těží výhody i samotní sledující - skrze slevové kódy, pozvánky na pořádané akce, lákavé soutěže o dané produkty i vouchery na nákup. Co z toho plyne pro vás? Nebojte se ke spolupráci otevřeně hlásit a na nové články i videa upozorňujte také na svých firemních stránkách, včetně těch na sociálních sítích. Váš produkt tak uvidí daleko větší množství lidí a navíc získáte, v případě firemního blogu a FCB stránky, další zajímavý obsah - tentokrát pro vaše odběratele.

Dejte influencer marketingu šanci i vy! Zkuste svůj produkt šířit přímo mezi koncové uživatele, uzavřete novou, obohacující spolupráci s člověkem “zvenčí” a budujte dobré jméno své značky, projektu nebo obchodu.

Autor

Míša Koutná

Míša Koutná

Vrchní psavec, klávesnicový dravec

Písmenka, ta jsou její! Pěkně si s nimi hrát, ostatních se ptát, pro vás všechno psát a občas si i rýmovat. Oficiálně je copywriterka, ale to zní tak suše! A ona nerada suché znění. Takže o ní mluvme jako o datlici, co už pár let dravě datluje. Plus jedno velké mínus - ničí klávesnice. Ještě, že máme rezervní a o svou porci čtení tak nikdy nepřijdete!

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?