Jít na školení přímo do Google? Skvělý nápad! Kde jinde se vzdělávat ve webové analytice než právě v domě nejznámějšího “strýčka” na světě vůbec… Proto jsme neváhali ani vteřinu a projevili o nabízené místo ve 2denním kurzu pro specialisty certifikovaných agentur vážný zájem. Na schválení jsme čekali celý týden, ale čekání se vyplatilo: oficiální pozvánka včas dorazila. A já na školení vyrazila.
“Během prvního dne se vás přihlásilo přes 200 lidí a museli jsme tak pozastavit možnost dalších registrací.” asistentka společnosti Google
Školení se zaměřovalo na začátečníky v Google Analytics. Tento nástroj pro účinné měření nejen návštěvnosti webu měl být rozebrán opravdu ze všech pohledů tak, aby se absolvent dokázal dobře orientovat ve svém účtu a věděl, co všechno mu využívání Google Analytics přináší. Dvě 8hodinové přednášky proběhly 3. a 10. května 2017 na pražském Smíchově ve 4. patře budovy společnosti Google. A já žasla - Google opravdu není jen vyhledávač. Google je prostě firma i s výtahem a recepcí a terasou a fajnovými záchodky a… s perfektními zaměstnanci. Už jen příjemný, ochotný a usměvavý recepční signalizoval, že školení u Google bude probíhat v přátelské atmosféře.
jdeme na to! Přednášky začaly přesně úderem 9. hodiny. Určitě musím vyzdvihnout přístup našeho přednášejícího k celému probíranému tématu. Vystupoval nestranně a rozhodně se nebál “vypíchnout” i nedokonalosti představovaných Google Analytics. Celou dobu uváděl zkušenosti ze své praxe a obratně pracoval jak s daným nástrojem, tak s internetovými stránkami, na kterých demonstroval kupříkladu chyby, díky kterým se zbytečně připravují o zákazníky. Nutno podotknout, že se školení velmi upínalo k oblasti PPC, na což jsme byli hned v úvodu upozorněni jemným vtípkem: “Nějakým SEO a contentem se zabývat vůbec nebudeme. Ostatně nám PPCkařům akorát odvádí konverze.” No prostě, placená reklama dostávala při tomto školení jednoznačně zelenou.
Start školení byl pochopitelně ve znamení úvodních slov o probíraném tématu. Školitel nám Analytics představil a rovnou naservíroval důvody, proč je používat. Vypíchl přitom fakt, který je opravdovým faktem: Valná většina webů stále neměří, anebo měří, ale špatně. Úkolem agentur proto i nadále zůstává, aby analytické měření webů neustále propagovaly a informovaly své klienty o jeho důležitosti a přínosnosti. Vždyť se bez něj jen těžko obejde účinné provádění A/B testování, optimalizace webu, zvyšování efektivity kampaní, remarketing…
Od obecného úvodu jsme se přehoupli k samotné metodice měření a samozřejmě i k důležitým metrikám, pojmům a samozřejmě také k práci s Google Analytics. Přednášející objasnil důležitost segmentace a vrhl se i na vytváření vlastních tabulek, protože ty přednastavené nás coby uživatele omezují a ochuzují o další užitečná data.
Zajímal nás ale i princip měření a umisťování měřicího kódu. Jan Tichý nám ukázal nejen, jak kód vypadá, ale i kam ho vložit, popřípadě kde ho najít. Velký důraz kladl na potřebu tagování, díky tomu lze ve výsledcích Google Analytics lépe pracovat s daty a vyhodnocovat. Nezapomněl ani na to, proč a jak propojit Google Analytics s Google AdWords.
Že lidé nechodí jen z jednoho zdroje, ale mnohdy absolvují dalekou cestu od první návštěvy až po samotnou konverzi, jsme si pověděli v závěru druhé přednášky. Jan Tichý nám pečlivě vysvětlil, že GA přisuzují konverzi poslednímu zdroji a v případě directu (tedy přímého vstupu na stránky z hlavní adresy zadané ve vyhledávači) tomu předposlednímu.
Mne osobně problematika toho, odkud lidé skutečně přicházejí a jaké jsou jejich trasy, velice zajímala a jsem ráda, že ji s námi školitel opět detailně prošel. Přínosné bylo rovněž i představení sekce Chování, kde lze zkoumat vstupní i výstupní stránky. Je výstupní stránkou nejčastěji /kosik? Pak by měl e-shopař pořádně zpozornět, zbytečně se připravuje o dokončené objednávky třeba jen špatným umístěním tlačítka “Koupit” a nevhodným textem.
“Mezi zákazníky jsou i úchylové, co vyklikávají akorát AdWords, nic nekoupí, je po nich jen milion zdrojů, ale nic z toho. Naštěstí na ně zas vydělají ti z directu.” Jan Tichý
Samotný závěr se nesl v duchu PPC. Vysvětlili jsme si nejčastější chyby a také, kdy je nutné PPC kampaně vygradovat i s tím, že nám byznys v současné době nebude vynášet. Také reporting kampaní dostal svůj prostor a tak na přednášce zaznělo, proč je vhodné používat lineární atribuční model a nekoukat do dat měřicích systémů. Ne vždy totiž může daný systém opravdu vydělávat.
“Hned po redesignu můžeme rozfofrovat co nejvíce peněz v kampaních. Vohulit je na max a koláč PNO poroste.” Jan Tichý
Udělení certifikátu (a vyvrácení případného nařčení z toho, že jsme se na školení přišli jen “ulít” z práce) bylo podmíněno absolvováním testu s časovým limitem. 70 záludných otázek s občas špatným překladem z angličtiny potrápilo hlavy většiny z nás, tedy až na ty hlavičky, co si test splnily už dříve.
“Abych vás namotivovala, za složení testu dostanete batůžek, diář nebo hrníček. Tak ať vám to vyjde!” asistentka Google
Komu se nezadařilo, musí test zopakovat zase po 7 dnech a komu pšenka naopak kvetla, ten se radoval z hezkého Google dárku. Já osobně doporučuji důslednou přípravu z materiálů na Google Academy Analytics a vyplnění zkušebních otázek. Při testu mi to velmi pomohlo, neboť většina otázek se neopírala přímo o to, co padlo při přednášce. Ve zkoušce šlo totiž spíše o nudnou teorii a definice, kdežto přednáška probíhala daleko živější a zajímavější formou, založenou na zkušenostech, znalostech z praxe a hlavně na práci se samotným nástrojem.
příjemné prostředí
přátelská atmosféra
skvělý školitel s úsměvem na tváři
přednášky podané zábavnější formou, žádné suché předčítání
školitel se snažil zapojovat posluchače aktivním dotazováním
možnost získat dárek
malá pozornost v podobě bločku s propiskou
perfektní servis, vynikající občerstvení
kartičky se jmény a kódy pro otevírání dveří
důsledné dodržování časů
k dispozici studijní podklady - např. příručka, dílčí otázky
pro specialisty z certifikovaných agentur zdarma
nabytí certifikátu
menší posluchárna
závěrečný test vyžaduje spíše vlastní přípravu
v případě opakování testu týdenní limit
ruch při testu
slíbená prezentace ještě nedorazila
Školení u Google určitě doporučuji. A to rozhodně ne jenom pro krásné prostředí, vyhlášené bagety a vynikající melounovou vodu! Budete-li mít někdy možnost zúčastnit se, neváhejte. Nejen, že si odnesete množství zajímavých informací, které můžete ihned ozkoušet u svých projektů/ve svém zaměstnání, ale dostanete se i do společnosti lidí, kteří “to vidí a dělají” stejně. Respektive makají ve stejném oboru a zároveň mají, co říct i ostatním. Někdy se od svých kolegů dozvíte ještě víc než od samotného školitele. A někdy dokonce najdete nové přátele.
Že byste rádi na školení, ale Google nabídka vás nezaujala? Přijďte k nám! I v naší agentuře máme několik vynikajících školitelů a zajímavou nabídku kurzů ukončených získáním osvědčení o absolvování. Můžete se s námi ponořit do problematiky SEO, reklamy na sociálních stránkách, populární PPC proklikávací reklamy i programování Git, GitLab a deployment aplikací.
Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!
Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.
Jak můžeme pomoci?