Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

Bez responzivního webu se v roce 2017 neobejdete! Nebo ano?

  • David Kratochvíl
  • 31. 1. 2017
Bez responzivního webu se v roce 2017 neobejdete! Nebo ano?

Od prvních lednových dní roku 2016 se neustále hovořilo o tom, jak bude nadcházejících 12 měsíců důležitých a přelomových pro mobilní zařízení. K určitému pokroku skutečně došlo, ale očekávaná a ohromná mobilní revoluce se nekonala.

Osobně si myslím, že rok 2017 bude v daném směru daleko přínosnější. Proč? Protože se výrobci mobilních telefonů předhánějí v množství funkcí, kterými jejich vlajkové lodě disponují. Je to v podstatě jen pár let nazpět, kdy jsme se radovali z toho, že se nám na mobilu vůbec otevřel internetový prohlížeč. A nyní? Sotva bychom si dovedli představit, že nám mobil slouží pouze k volání a smskování. Tyto, dříve hlavní a výsadní, funkce přenosných telefonů jsou dnes ve své podstatě doplňkovými. Být na příjmu se totiž pojí více s “být na síti” než s “být na sluchátku”. Ostatně, mobilům už se v odborné a prodejní terminologii ani mobil neříká, operuje se totiž s termíny jako “chytré telefony” či “smartphony”.

Spolu s novými a čím dál technologicky lepšími modely, dochází k evoluci i v případě uživatelů. Nemám na mysli vtípky s ilustrací, zachycující návrat člověka dnešního typu k hrbícímu se opičákovi nad mobilem. I když… Ne, zpátky k tématu, na osvětu v oblasti zdravého životního stylu jsou tu jiní. K určitému, výraznému posunu totiž došlo především v chování uživatelů. Je to logické vyústění veškerých změn, pojících se s chytrými telefony - jejich majitelé mají daleko více možností, co s přístrojem dělat. Pohyb na mobilním internetu už neznamená stáhnout pár melodií a obrázků. Tohle je pasé.

Pozor na retargeting. Ale obča
„...mobilní zařízení je soukromější záležitostí než desktop."

Smartphony se staly běžnou součástí našeho života a výrazně zasahují i do jeho průběhu. My zase zasahujeme do toho, co všechno nám ještě mobilní zařízení může poskytnout nad rámec funkcí, kterými již disponuje. Je dost možné, že se rok 2017 stane právě tím zlomovým - třeba budeme na jeho konci ovládat iPhone už jen pomocí asistentky Siri. Sahat fyzicky na telefon? Cítím z toho zastaralost.

Mobilní revoluce si žádá revoluci responzivní!

Jak jsme si již v obsáhlém úvodu řekli, bez smartphonu si většina populace nedokáže představit ani čtvrt hodiny života. V souvislosti s rozmachem internetu v mobilech a s umožněním internetových nákupů, je nutné potenciálnímu zákazníkovi nabídnout web přizpůsobený zařízení, na kterém se zobrazuje. Hovoříme o tzv. responzibilitě. Pojďme se ale podívat co “buzz word” mobilní, potažmo responzivní, web doopravdy znamená v reálných datech.

Responzivní web v praxi

Díky spolupráci s jedním z našich významných e-commerce klientů, který má moderní, responzivní web, mohu pracovat s tím, co vás zajímá nejvíce - s konkrétními daty. Jako podklad pro vznik tohoto článku jsem tedy použil údaje z mobilního reportu a ponořil jsem se do čísel a grafů. Zkoumal jsem návštěvnost, transakce a tržby z mobilního zařízení v poměru se stolním. Do mobilního zařízení logicky řadím i tablet, protože ten také potřebuje responzivní verzi.

Jaké šance dává responsivnímu webu Google? Samozřejmě veliké, vidí v něm budoucnost, avšak o výsledcích současných dní mlčí. Na loňském Google Agency Day slavnostně představil sloupcový graf s rozložením investic do všech médií, kdy vyhrál online s podílem 21,6 % pro desktop. Zajímavý výsledek, ovšem s největší pravděpodobností nepříliš aktuální - Google nám totiž v roce 2016 prezentoval graf z března 2014… I tak můžeme toto číslo použít jako startovní čáru pro naše vyhodnocení.

Pro ulehčení své práce jsem využil report Mobilní návštěvnost na 3 kliky” od Adama Juráka, je jednoduchý a dostupný veřejnosti - vyzkoušet si ho můžete také.

Začneme s prvním grafem, který Adam vytvořil. Jde o podíl návštěvnosti mezi mobilem a tabletem. Tento graf se často odvíjí od toho, jaké kampaně jsou zrovna spuštěné. Pokud cílíte jen na mobil, případně jen na desktop, mohou tyto kampaně grafy dost zkreslit. Proto je důležité psát si poznámky do Google Analytics o tom, co spouštíte. Pak můžete jednodušeji vyhodnotit jednotlivé peaky.

Na našem grafu můžete vidět peak v prosinci ku prospěchu mobilů. V tuto dobu jsme nespouštěli žádnou speciální kampaň zaměřenou na mobilní zařízení, a tak si nárůst společně se standardním trendem v objednávkách z mobilu, vysvětluji tak, že lidé o Vánocích hledají a brouzdají na internetu častěji v mobilu. Svou roli určit hraje i fakt, že mobilní zařízení je soukromější záležitostí než desktop. V dnešní době retargetingu, se totiž lidé „bojí“ hledat dárky na zařízení, které sdílí s ostatními.

responzivní2

Pojďme k dalšímu grafu, kde jsou zachycené objednávky. Vyjma několika propadů je trend neustálé stoupající (překvapení co?!). Pokud tedy vezmu  podíl uzavřených nákupů z prosince roku 2015 a prosince roku 2016, zvedl se počet objednávek z mobilu o neuvěřitelných 50 procent! Naschvál nepíšu, že se tak stalo na úkor desktopu -  ten totiž zůstal na téměř stejné úrovni. Samozřejmě s tím, že se celkově zvýšil počet reálných objednávek z mobilu díky meziročnímu růstu.

Co z toho vyplývá? Zajímavý fakt: Mobil (případně tablet), nekrade návštěvy/transakce desktopu. Lidé prostě tráví více času na svém chytrém telefonu a ve volných chvílích z něj i v daleko větším objemu než dříve nakupují. To je ostatně způsobeno růstem celého e-commerce segmentu.

Posledním pozoruhodným grafem jsou tržby. Ačkoli se podíl provedených objednávek z mobilu zvýšil, v tržbách stojí mobily daleko za desktopem. Desktop je zkrátka stále ziskovější. Zdá se vám to nelogické? Zbytečně, vysvětlení je jednoduché a prosté: Lidé nakupující přes mobil prostě méně utrácí. Může to být způsobeno tím, že máme na mobilu k dispozici méně informací - většinou žádný upsale atd. Možná jsou lidé s mobilem v ruce také línější anebo nemají tolik času na nákup. To už jsou ale čisté odhady, které na základě několika grafů nedokáži potvrdit.

responzivni

Zajímavou informaci mi přednesl i Michal Černocký z Bonami.cz:

„Uživatelé z mobilních zařízení nám v některých státech, kde působíme, tvoří 1/3 a více návštěvnosti. A to se jedná o uživatele, kteří Bonami používají pouze z mobilního zařízení, v podstatě nás nikdy na desktopu nenavštívili. Čím více se díváme do východních zemí, tím více sledujeme, jak se nůžky "desktop vs. mobile" rozevírají, a to nejen v návštěvách uživatelů, ale i v transakcích.“

Pár rozumů o důležitosti responzivního webu na závěr

Dá se z těch všech čísel, grafů, domněnek vyvodit i nějaké obecné tvrzení a zhodnocení? Ano, samozřejmě!

To, že je nutné cílit na responzibilitu webu do budoucna, je jasné, avšak při momentálním stavu na trhu ještě stále není responzivní stránka povinností pro všechny online projekty. Závisí totiž na charakteru nabízených služeb či sortimentu. Pro objasnění můžu uvést příklady:

  • Jestliže prodáváte rychloobrátkové - tedy spotřební zboží, je pro vás minimálně responzivní web nezbytností. Nepřipadá-li ovšem rovnou v úvahu mobilní aplikace.

  • Pokud prodáváte zboží, které je především pro B2B zákazníky, není responzivní web takovou nutností.

Stejně tak se dá logickou úvahou odvodit i to, pro jaké zákazníky je mobilní web nejlepší. Tušíte správně, responzivní web je ideální v momentě, kdy cílíte na mladší generaci potenciálních zákazníků. Starší lidé zaujímají k modernějším technologiím a novinkám kontroverznější postoj. Většinou používají desktop, nicméně musím na základě svých zkušeností přiznat, že toto očekávané chování starších uživatelů přestává platit. Čím více se zvyšuje počítačová gramotnost, tím více se stírá i rozdíl mezi mladšími a staršími generacemi potenciálních zákazníků.

Uvažujete nad responzivním webem? Chcete držet krok s dobou? Víte, že může být přínosem pro vaše podnikání? Nebo naopak stále tápete a i přes optimistické, až futuristické prognózy pro rok 2017 vyčkáváte?

Pak vám dám jednu radu: vytvořte si vlastní report a zamyslete se nad svým online projektem stejně, jako jsem to udělal já. Poznáte lépe své zákazníky a možná i zjistíte, že absencí responzivního webu přicházíte o tisíce...

Autor

David Kratochvíl

David Kratochvíl

Markeťák tělem i duší

Začal s marketingem už na vysoké škole, kde pomáhal několika menším e-shopům. Následoval nástup do agentury, získání certifikace od Google a dalších. V současnosti vede celé oddělení marketingu.

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?