Poptávka
← Zpět na všechny články blogu

5 tipů, jak na profitabilní social marketing

  • Míša Koutná
  • 15. 6. 2017
5 tipů, jak na profitabilní social marketing

Sociální sítě jsou fenoménem posledních několika let a jen tak internetový svět neopustí. Postupně se staly součástí životů řady z nás. I generace ZET, nastupující kupní síla, na nich byla odkojena. Význam, cíl a podoba sociálních sítí však prošla zajímavým vývojem od prostých profilů přes etapu šílenství do virtuálních flash her po gigantické tržiště.

Sociální sítě v sobě ukrývají obrovské množství potenciálních zákazníků. Byla by škoda nevyužít svých šancí a nechat si mezi prsty proplouvat tak velké a zajímavé obchodní příležitosti. K tomu, abyste postupovali na sociálních sítích správně a postupně plnili vytyčené cíle, je nutné zvolit odpovídající strategii. Tyto vhodné strategie, které procházejí neustálým inovováním, zaštiťuje termín “socialní marketing” nebo-li marketing na sociálních sítích.

Pojďme se společně podívat na to, jak se skrze sociální marketing dopracovat k profitabilitě stránek na sociálních sítích. Připravili jsme pro vás 5 dobrých tipů, čtěte určitě dál.

1. Vymezte svoje teritorium

Většina online projektů v dnešní době automaticky spolu se svým vznikem zakládá mimo klasické webovky i profil na sociálních sítích. Na plné čáře vítězí Facebook, jakožto jedna z nejznámějších komunitních stránek v rámci internetového světa. Je však vhodný i pro váš projekt? Nebylo by lepší vlastnit profily i jinde? Určitě se přikláníme ke strategii kombinace několika sociálních stránek. Výběr ovšem neprovádějte namátkou, každá sociální stránka totiž disponuje trochu jinou skupinou uživatelů.

Která je ta pravá? Máte svoji vyvolenou? Polygamie je v tomto případě povolena.

  • Facebook je zřejmě momentálně nejuniverzálnější, neboť dokázal zasáhnout i generaci X, tedy lidi spadající do ročníků 1965 až 1985 a dokonce i starší uživatele, byť v okrajovějších hodnotách. Nevýhoda? Na FCB panuje největší konkurence. O Facebooku a marketingu jsme již psali v článku Facebook je jako lunapark. 

  • Značně posiluje i video sociální síť YouTube.com, a to zejména díky boomu nahrávek. Vytváření originálního video obsahu je ovšem podmíněno i lepším technickým zázemím, neboť musí dosahovat výborné kvality. Také náročnost tvorby video prezentace může být časově neúnosná.

  • Z dalších sociálních stránek se určitě vyplatí věnovat pozornost Twitteru, fungujícího na bázi přidávání tzv. tweetů. Díky vlastnímu reklamnímu programu lze připlatit za zobrazování a propagaci vybraných příspěvků.

  • Cílíte spíše na profesionály z oboru? Zkuste práci s reklamou na LinkedIn. Tato sociální síť velmi posiluje, využijte jejího potenciálu mezi prvními.

  • Zkuste i méně známé sociální stránky. Co třeba účet na Pinterest? Pokud se k vašemu webu váže kreativní tvorba, ať už háčkování, kuchtění či vytváření vektorové grafiky, je Pinterest zajímavou možností, jak si zajistit další nadšence a zákazníky. Podobných “neznámých” stránek jsou stovky, buďte průkopníky!

2. Nabídněte víc než konkurence

Za to, že sledujete své “protivníky”, se nemusíte stydět. Ostatně, je to základ nejen e-podnikání. Nemluvíme nyní o kopírování kroků vašeho soka, ale o monitorování jeho počínání a inspiraci. Zakládá si na propracovaných příspěvcích? Využívá aktivně reklamu na sociálních sítích? Reagujte pružně a snažte se přijít s novým, neokoukaným nápadem. Jak jsme výše zmínili, velice žádaný je “pohyb”. Pracujte více s tvorbou GIF obrázků a vybízejte své návštěvníky k “chytání” a screenování snímků z animací. Perfektně je tak vtáhnete do dění. Velký efekt vykazují i videa. Samozřejmě, vlastní tvorba je nejlepší. Která videa budou mít úspěch? Vzdělávací a zábavná.

Výhodou videa na Facebooku je automatické přehrávání, aniž by musel uživatel kliknout na tlačítko play. Pouhá sekunda rozhodne o tom, jestli ho vaše video zaujme a dokouká ho. Dejte si proto s video startem opravdu záležet.                                                                                                                                     

  • Tvorbou videí si zajistíte obsah pro několik sociálních stránek naráz - z YouTube nahrané video jenom sdílíte.

  • Nezapomeňte propojit YouTube.cz např. s Twitter - ihned po uploadování se video objeví i na Twitterovském účtu.

  • Videa můžete nahrávat také rovnou na Facebook.

  • Nezapomeňte pracovat s popisky - dobrý titulek videa a popis obsahu znamená další body navíc!

  • Zapojte do své propagace také videoreklamu. Investice je vyšší, ale ve většině případů se v brzké době vrátí i s úroky. Video má zkrátka velký dosah a vliv.

3. Spřátelte se se svými zákazníky

Komunikace? Na sociálních sítích základ všeho. Nebojte se svých fanoušků a pusťte se s nimi do diskuze. Zajímejte se o to, co dělají, jak se mají, co plánují, co zažili… Ne, není to tlachání, není to ztráta času, není to pouhá snaha zalíbit se. V rukou držíte úžasný nástroj, díky kterému se o svých zákaznících můžete dozvědět tolik úžasných informací - tím nástrojem je komentář. Dávejte podněty k debatování, komentujte komentáře. Zkrátka, udržujte svou stránku při životě a ukažte svým fandům, že vás nesledují zbytečně “do počtu”.

Povídejte si se svými zákazníky. K prohloubení vztahů, k zvýšení důvěryhodnosti a k získání zajímavých informací stačí někdy i naprosto jednoduchá a nenápadná otázka.

  • Zakládáte si na serióznosti? Sociální stránka vaši vážnou tvář nenaruší. Komunikujte v neutrální tónu a se zdvořilostí.

  • Pozor na gramatické chyby. Raději vše 2x překontrolujte.

  • Problémy? Hádky? Nebuďte za mrtvého brouka, řešte potíže aktivně. Na každé stránce i u každého profilu se mohou shlukovat tzv. “haters”, tedy uživatelé, kteří se soustředí na vyvolávání negativních reakcí. Je to nepříjemné, ale běžné. Snažte se udržet diskuzi bez agresivního průběhu. V nejhorším případě můžete uživatele blokovat. K tomuto kroku ovšem přistupujte v opravdu krajních mezích, přílišná cenzura není vítaná - ani na vaší sociální stránce.

  • Mějte v záloze krizový komunikační plán. S chladnou hlavou tak překonáte řadu nepříjemných situací, které mohou na vašich stránkách nastat.

  • Komunikujte rychle. Odpověď na dotaz během hodiny potěší rozhodně víc než za 6 dní.

  • Nechte budování obsahu na členech své skupiny a reagujte na ně. Nikdy nenechávejte bez komentáře posty, kde někdo recenzuje vaši službu nebo zakoupený produkt.

4. Zapracujte na reklamních kampaních

Reklama je základní prostředek marketingu, bez něhož se neobejdete. Zapracujte na její podobě, využívejte různé metody a kanály. Základem úspěchu každé reklamní akce je přesné cílení. Hned na začátku si proto ujasněte, na koho se s danou reklamou zaměříte a co tím budete chtít získat. Reklama nemusí mít primární cíl “prodat”, reklama může prozatím pomáhat s budováním značky a budoucí klientelu informovat.



  • Obrázky táhnou. Vsaďte na kvalitu a testujte. Více o vlivu grafiky na člověka zjistíte v našem dřívějším článku o emoční inteligenci.

  • Příběhy také táhnou. Pryč s nudnými  popisky a tradičními texty bez nápadu. Jděte na to hravě, originálně a se zajímavou historkou.

  • Všechno ologujte. Máte-li logo či dokonce firemní slogan, používejte jedno nebo obojí i ve svých reklamách. Lidé je tak “nakoukají” a “naposlouchají” = zapamatují. A o to přece jde.

  • Vytvořte jedinečnou podobu svých příspěvků. Ať se jedná o tweet nebo FCB příspěvek, musí být na první pohled zřejmé, že je právě od vás. Pomůže nejen specifický obsah, emotikony a formátování, ale i barvy.

  • Vyzývejte. Vaši sledovatelé potřebují podnět k akci, dejte jim ho. V reklamní kampani pracujte s chytrými claimy a s CTA výzvami. “Pojďte”, “Klikněte”, “Kupujte” - to je přesně to, co nenechá kurzor myši kliknout na strašlivý křížek. “Zavřít” je noční můrou každého marketingového pracovníka.  

  • Dali zákazníci k vaší FCB reklamě komentář nebo reakci formou palce nahoru, srdce atd.? Výborně, jsou to lidé, které jste zaujali. Pokud ve vaší skupině chybí, nezapomeňte je pozvat. Drtivá většina uživatelů žádost přijme ještě tentýž den.        

5. Optimalizujte!

Lidé už dávno nesedí u jednoho velkého monitoru s věrnou PC bednou u nohy. Díky přenosným zařízením si mohou online ráj užívat klidně i na lavičce v parku. Nezapomeňte proto na optimalizaci - optimalizaci všeho. Není nic horšího, než pokud propracovaná reklamní kampaň pohoří na tom, že se polovině uživatelů na mobilu vůbec nezobrazila.

  • Než spustíte kampaň, prohlédněte si své stránky na různých operačních systémech. Zobrazují se opravdu všude správně? I na Androidu, iOS a Windows?

  • Nejde pouze o bezchybné zobrazení webu a reklam na sociálních sítích. Zaměřte se také na e-mailové šablony.

  • Mobilní aplikace jsou velmi trendy. Pokud dokážete nabídnout něco výjimečného a konkurenceschopného, je vývoj mobilní aplikace další cestou, jak mnohonásobně zvýšit dosah prováděného online social marketingu.   

Postupů, jak zlepšit online social marketing a zvýšit jeho efektivitu, je mnoho. My jsme uvedli základních 5 bodů, které mohou pomoci k výraznému vzestupu daného e-projektu. Pro ještě zajímavější výsledky doporučujeme sestavit social marketingový plán. Díky rozplánování budete přesně vědět, jaký úkon má prioritu, co je nutné dokončit a jak postupovat v budoucnu. A pamatujte, social marketing má být hlavně o zábavě. Aby vaše kampaně bavily, musíte je s úsměvem na rtech i vytvářet.           

Zdroje a tipy na další zajímavé čtení::

http://digitalmarketingphilippines.com/start-a-profitable-paid-social-marketing-with-these-top-6-tips/

http://quickbooks.intuit.com/r/online-advertising/5-tips-to-improve-your-online-marketing/

https://www.liquidplanner.com/blog/11-tips-for-new-project-managers/

https://www.entrepreneur.com/article/235596

Autor

Míša Koutná

Míša Koutná

Vrchní psavec, klávesnicový dravec

Písmenka, ta jsou její! Pěkně si s nimi hrát, ostatních se ptát, pro vás všechno psát a občas si i rýmovat. Oficiálně je copywriterka, ale to zní tak suše! A ona nerada suché znění. Takže o ní mluvme jako o datlici, co už pár let dravě datluje. Plus jedno velké mínus - ničí klávesnice. Ještě, že máme rezervní a o svou porci čtení tak nikdy nepřijdete!

Chcete vědět víc? Mrkněte na naše další projekty nebo na nás samotné!

Kontaktujte nás

Chcete projednat možnost spolupráce nebo se zeptat na něco, co jste nikde nenašli? Na odpovědi jsme tu my - pište, volejte nebo nás navštivte.

Jak můžeme pomoci?